Stały
rozwój przemysłu transportowego w rejonie Morza Bałtyckiego idealnie
odzwierciedla wzmocnienie współpracy
międzynarodowej i wzrost gospodarczy nadbałtyckich państw. Z roku na rok
powiększa się rozmiar i ilość statków pływających po Bałtyku. Niestety prowadzi
to do wzrostu zanieczyszczeń niekorzystnie wpływających na środowisko morskie. Obecnie
jednymi z największych negatywnych wpływów żeglugi są nielegalne zrzuty oleju,
substancji niebezpiecznych i innych odpadów. Także dzięki analizom jakości
powietrza można zaobserwować ujemne działanie przemysłu transportowego. Międzynarodowa
Organizacja Morska (IMO) dzięki swoim działaniom wspomaga rozwój bezpieczeństwa
na morzu, a także zapobiega zanieczyszczaniu środowiska morskiego przez statki.
Wytyczne IMO często są dostosowane do specyfiki regionalnej danego akwenu.
Rejon Morza Bałtyckiego został uznany przez Międzynarodową Konwencją o
zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) jako obszar specjalny
–oznacza to, że istnieją surowe ograniczenia zrzutu oleju lub mieszanin
oleistych, ścieków i śmieci na terenie całego akwenu.
Źródło:
HELCOM
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz